برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند مقالات بازاريابي

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - برخی از برندهای مطرح جهانی همیشه در اوج موفقیت نبوده اند. در واقع، برخی از آنها تقریبا
قبل از اینکه در دنیای برندها مطرح شوند، برای دوره‌ای از صفحه روزگار محو شده بودند.
در ادامه تعدادی از این برندها را به شما معرفی می کنم که موفق به کسب جایگاه های افسانه ای پس
از شکست های بزرگ شدند:
اپل Apple
چه باور کنید یا نه، شرکت اپل در سال 1997 آماده می شد که بصورت رسمی اعلام
ورشکستی کند. این شرکت در آن سال با فروش بسیار ضعیف کامپیوتر روبرو شده بود که منجر
به رجوع مدیران آن به استیو جابز به عنوان یکی از موسسین اولیه آن شده بود، در حالی که
همین مدیران وی را در سال 1985 از کار برکنار کرده بودند. پس از بازگشت وی به شرکت و ورود
این شرکت به حوزه موبایل، شرکت دوباره خوش درخشید. این شرکت اکنون بالغ بر 119 میلیارد دلار ارزش دارد.
مینی Mini
در دهه 1960 شرکت تولید کننده خودرو بنام “مینی” یکی از نمادین ترین شرکت های
خودروسازی انگلیس در نظر گرفته می شد. این شرکت که در سال 1958 تاسیس شده بود، تا
میانه دهه 90 وضعیت خوبی داشت. اما پس از آن وضعیت آن رو به افول گذاشت و دیگر به آن
صورت کسی تمایل به سوار شدن خودروهای مینی نداشت. از این رو خودروسازی بی ام و هم
با سرمایه گذاری و خرید این برند، مدرن سازی خودرو ها، تغییر در روند بازاریابی موجب بازگشت
این برند به روزهای اوج خود شد، تا جایی که میزان فروش آن در سال 2013 حتی از دهه 60
میلادی هم فراتر رفت.
دومینوز Domino’s
بگذارید صادق باشیم، کیست که طرفدار پیتزا دومینو نباشد؟ وقتی نوبت به صحبت از غذاهای
آماده می شود، این برند یکی از قابل تشخیص ترین برندهای مواد غذایی است، اما وضعیت این
برند همیشه اینگونه نبوده است. پیش از این و در دهه 1980 این برند برای زمان تحویل دهی
تضمینی 30 دقیقه ای خودش معروف بود، اما این اعتبار زمانی خدشه دار شد که یکی از
راننده‌های این برند از چراغ قرمز عبور کرد و با یک خانم تصادف کرد. تضمین تحویل 30 دقیقه ای
لغو شد و فروش برند کاهش چشمگیری را تجربه کرد. با این وجود، این برند در سال 2009 به
بازاریابی اینترنتی روی آورد و همین تصمیم موجب رشد شگفت انگیز فروش و بازگشت به
روزهای اوج این برند شد.
نینتندو Nintendo
در سال 1989 برند نینتندو کنسول بازی را به بازار معرفی کرد که قرار بود بهترین کنسول بازی تا
آن روز باشد – کنسول بازی با عنوان Gameboy – و اینگونه این برند در طی دهه 90 میلادی یکی
از بهترین فروشندگان بازیهای ویدئویی بود. اما پس از آن، شرکت سونی و مایکروسافت نسل
بعدی کنسول های بازی را معرفی کردند و با این حرکت به نظر می رسید که روزهای اوج نینتندو
به شماره افتاده بود. اما چیزی که پس از این موجب بقا این برند شد، تیم خلاق آن بود که
محصولاتی مانند صفحات لمسی DS و محصول خلاقانه Wii را تولید و به بازار عرضه کردند.
برند
جنرال موتورز General Motors
این برند خودرویی دیگری است که باید در این لیست قرار بگیرد. این برند خودرویی یکی از
قدیمی ترین برندهای خودروهایی است که تاسیس آن به سال 1908 باز می گردد. با این وجود
این برند در سال 2000 به دلیل کاهش بسیار زیاد فروش و سودآوری مجبور به اعلام رسمی
ورشکستگی شد. این شرکت پیش از آنکه دولت یک طرح نجات را برای آنها تدارک ببیند، مجبور
به اخراج دهها هزار کارگر از تمام کارخانجات خود در سراسر دنیا شده بودند. با این طرح شرکت
مجددا به روزهای اوج خود بازگشت و حتی از آن دوران هم بهتر و بهتر شد، همچنین بخش‌هایی
از شرکت که سودآوری کافی نداشت و موجب ضرر و زیان برای شرکت بود را حذف کردند و موفق
به نجات 1.2 میلیون شغل در سراسر دنیا شدند.
لِگو Lego
سال 2003، سالی بود که لِگو با مسائل مهمی روبرو شد. دقیقا مشخص نیست که دلیل آن
تمایل بیش از پیش کودکان به بازی با کنسول های بازی به جای اسباب بازی بود یا خیر؛ اما به
هر حال هر چه بود که شرکت در مرز ورشکستگی قرار گرفت. آنها در بزرگترین بازار خود یعنی
ایالات متحده با 35% و در کل دنیا با 29% کاهش فروش روبرو شدند. اما با ورود مدیرعامل جدید،
Jorgen Vig Knudstorp این شرکت مجدد قراردادهای بزرگی امضاء کرد و به روزهای اوج خود
بازگشت. حالا این برند برای خودش مجموعه بازی هایی با تم های خاص، فیلم و …. ارائه
می‌کند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي

آينده شبکه‌هاي اجتماعي در حوزه بازاريابي و تبليغات