سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مدیرعامل یک شرکت تامین تجهیزات، خدمات و نهاده‌های کشاورزی عنوان کرد

حمایت «سروش باران» از استارتاپ‌های حوزه کشاورزی کسب و کار

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - یک مقام مسئول بخش خصوصی کشاورزی گفت: کشاورزی ایران برای روبه‌رو شدن با چالش‌های اساسی همچون کمبود منابع آب، کمبود سرمایه، ریسک بالای عملیات از کشت تا فروش و تامین نهاده‌ها نیازمند نوآوری و ایده‌های خلاقانه است و مجموعه «سروش باران» آمادگی دارد از استارتاپ‌هایی که در این مسیر گام بردارند حمایت کند.


یک مقام مسئول بخش خصوصی کشاورزی گفت: کشاورزی ایران برای روبه‌رو شدن با چالش‌های اساسی همچون کمبود منابع آب، کمبود سرمایه، ریسک بالای عملیات از کشت تا فروش و تامین نهاده‌ها نیازمند نوآوری و ایده‌های خلاقانه است و مجموعه «سروش باران» آمادگی دارد از استارتاپ‌هایی که در این مسیر گام بردارند حمایت کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، عطا دانشی مدیرعامل شرکت سروش باران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این مجموعه 10 سال پیش توسط عده‌ای که سابقه دوستی آنها به دوران دبیرستان بازمی‌گشت با حداقل سرمایه و در زمینه عملیات کشاورزی راه‌اندازی شد، اظهار داشت: هدف اولیه ما از تاسیس این شرکت ایجاد خوداشتغالی و در گام بعد کارآفرینی بود و بر این اساس این مجموعه تحت عنوان سروش باران و با شعار برای زمین – برای زندگی متولد شد.
به دنبال خلق ارزش برای جامعه کشاورزی بودیم
وی ادامه داد: ما به دنبال خلق ارزش برای جامعه کشاورزی بودیم و ناگزیر نیازها و مسائل جامعه کشاورزی را پیگیری کرده و راه انتقال محصولات تکنولوژیک و به روز و تجربیات علمی موفق از کشورهای صاحب نام به کشور را برگزیدیم به نحوی که انتقال محصولات مبتنی بر فناوری روز و تجربیات علمی کشورهای پیشرفته به کشور موجب رشد بهره‌وری کشاورزی مخاطبان ما شد.
سهم 12 درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی
مدیرعامل سروش باران در ادامه به تشریح وضعیت حال حاضر بخش کشاورزی در ایران پرداخت و گفت: بخش کشاورزی در ایران با سهم حدود 12 درصد از تولید ناخالص ملی، 20 درصد از جمعیت کشور را شاغل کرده و سطح زیرکشت نیز در کشور ما حدود 15 میلیون هکتار است. در شرایط کنونی 90 درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و تلفات محصولات کشاورزی حدود 25 درصد است.
وی تصریح کرد: راندمان مصرف آب در این بخش به رقم نگران‌کننده 40 درصد رسیده، با این وجود بخش کشاورزی سهم مهمی از صادرات غیر نفتی را به عهده دارد و 25 درصد صادرات غیر نفتی حاصل توان این بخش است بیش از 89 درصد نیازهای غذایی کشور نیز در این حوزه تامین می‌شود.
حضور 80 درصد کشاورزان در 3 دهک پایین درآمدی
دانشی یادآور شد: تنوع آب و هوا موجب شده که تولید طیف وسیعی از محصولات در تمام طول سال در ایران امکان‌پذیر باشد و از این نظر ایران پس از چین و آمریکا در جایگاه سوم قرار دارد، ضمن آنکه ایران در تولید 45 محصول در میان 10 کشور اول جهان است.
به گفته وی، به لحاظ ترکیب جمعیت شاغل، میانگین سن کشاورزان 52 سال است و 80 درصد جمعیت کشاورزان در 3 دهک پایین جامعه از نظر درآمد قرار دارند.
دانشی گفت: هزینه اشتغالزایی در بخش کشاورزی به ازای هر نفر حدود 70 میلیون تومان است که این عدد در مقایسه با بخش صنعت و خدمات رقم ناچیزی به شمار می‌رود.
عمده مشکلات بخش کشاورزی؛ از کمبود سرمایه تا بهره‌وری اندک آب
وی عمده مشکلات بخش کشاورزی را این گونه شرح داد: مشکل اول کمبود سرمایه و سرمایه‌گذار به دلیل نرخ پایین ارزش افزوده در این بخش است. مشکل دیگر، ریسک بالای عملیات کشاورزی از مرحله کشت تا فروش به دلیل تاثیرپذیر بودن از عوامل خارجی (سرما، گرما، خشکی، به قیمت فروش نرفتن محصول و...) است.
بهره‌وری پایین آب (در ایران از هر متر مکعب آب یک کیلوگرم محصول تولید می‌شود که در دنیا این مقدار به 3 کیلوگرم بالغ می‌شود) مشکل سومی بود که این فعال بخش خصوصی کشاورزی به آن اشاره کرد. خاک شور و فاقد مواد آلی و همچنین فاصله بین کشاورزی سنتی ایران و روش‌های مدرن کشاورزی در کشورهای توسعه یافته دیگر مشکلات بخش کشاورزی ایران بود که وی در سخنان خود آنها را اجمالا تشریح کرد.
وی همچنین عملکرد نامطلوب در واحد سطح را نیز مشکل مهم دیگر کشاورزی ایران دانست اما این را هم گفت که این معضل با ورود تکنولوژی و محصولات مدرنی که به همت بخش خصوصی وارد کشور شده تا حدود زیادی ارتقا پیدا کرده است.
اهمیت مبحث تغذیه گیاهی در حل مشکلات بخش کشاورزی
این مقام مسئول بخش خصوصی کشاورزی در ادامه به راه‌حل‌هایی که در شرکت «سروش باران» برای مواجه شدن با چالش‌های اساسی حوزه کشاورزی طرح و به مرحله اجرا رسیده اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای روبه‌رو شدن با چالش‌های مذکور، توجه به اهمیت مبحث تغذیه گیاهی است. تغذیه گیاهی کلید حل بخش بزرگی از مشکلات بخش کشاورزی محسوب می شود.
وی افزود: با تغذیه مناسب گیاهی می‌توان مقاومت به تنش‌های کم آبی، شوری، سرمازدگی و گرمازدگی را بالا برد. با تغذیه مناسب حتی مقاومت به آفات و بیماری‌ها را می‌توان افزایش داد. توسط تغذیه گیاهی مناسب بر پایه نهاده های مناسب می‌توان افزایش عملکرد در واحد سطح ایجاد کرد و بهره‌وری را افزیش داد و اقتصاد کشاورزی را رونق داد. ضمناً با تغذیه گیاهی مناسب می‌توان محصول را بازار پسند و زمان فساد آن را طولانی تر کرد.
گره‌زدن علم به عملیات کشاورزی از ناحیه اقدامات ترویجی
وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر نیازهای مبرم بخش کشاورزی گره زدن علم به عملیات کشاورزی از ناحیه اقدامات ترویجی است. کشاورزان مدیران آب و خاک کشور هستند. آنها احتیاج به توانمندسازی و استفاده از تجربیات موفق بین‌المللی دارند. سروش باران هم‌اکنون همکاران بسیار زبده‌ای در سراسر ایران برای این امر دارد و روزانه در حال پایش وضعیت مناطق مختلف و ارائه راهکارها ابزارها برای حل معضلات گوناگون زراعی کشاورزان است. بدون شک مبحث ترویج علمی کشاورزی نوین مبحث دغدغه‌مندان بخش کشاورزی است که بخش خصوصی در آن بسیار موفق ظاهر شده است.
در شرایط دشوار آبی قرار داریم نه بحران آب
دانشی ادامه داد: ایده مهمی که در شرکت «سروش باران» روی آن کار می‌کنیم مبحث تغییر فصل کشت گیاهان است. ما در شرایط دشوار آبی قرار داریم اما بحران آب به مفهوم مطلق آن در کشور ما وجود ندارد. 21 کشور با شرایط آبی سخت‌تر از ما وجود دارد که آنها هم در حال زندگی و کشاورزی هستند پس ما هم باید با پدیده کم آبی روبه‌رو شویم، راه‌حل‌های آن را بشناسیم و در کنار آن زندگی کنیم. ما در ایران با توزیع نامناسب بارش‌ها هم به لحاظ زمان و هم به لحاظ مکان روبه‌رو هستیم. در این شرایط استراتژی کشاورزی در ایران نیاز به انعطاف دارد. یعنی ناچاریم برای استفاده بهینه از منابع آبی کشور در نوع کشت، زمان و مکان آن تغییراتی ایجاد کنیم.
انتخاب ایده‌های برتر بخش کشاورزی در سایت اگری آیدیا AGRI IDEAS) )
دانشی تصریح کرد: مبحث نوآوری در کشاورزی کشور بهانه جمع شدن ما در این نشست خبری است. ما در این مجموعه دست یاری به سوی تمام افرادی که توانایی خلق نوآوری در زمینه کشاورزی دارند، دراز می‌کنیم و هر دستی را که به سوی ما دراز شود به گرمی می‌فشاریم. ما آمادگی داریم از ایده‌های استارتاپی در حوزه‌های مدیریت زمین‌های کشاورزی از قبل کاشت تا پایان برداشت و همچنین ایده‌های استارتاپی در زمینه اتصال کشاورز به بازارهای تامین و همچنین اتصال کشاورز به بازارهای فروش، بهبود راندمان و ایده‌های مختلف دیگر در حوزه کشاورزی حمایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مشخصاً ایده‌هایی که به نیاز و فرصت‌های جامعه کشاورزی را هدف قرار داده باشند اولویت‌های اصلی ما هستند،بیان کرد: در همین راستا ما سایتی به اسم اگری آیدیا AGRI IDEAS) ) راه‌اندازی کردیم که همه صاحبان ایده در حوزه کشاورزی می‌توانند ایده‌های خود را در آن سایت آپلود کنند، خرداد ماه سال 97 در یک رویداد دیگر برترین ایده‌های دریافتی را انتخاب و از آنها حمایت مالی به عمل می‌آوریم.
دانشی افزود: این جلسه به مثابه فراخوانی به مبتکران و اندیشمندان دلسوز و دغدغه‌مند کشوراست که قصد یاری بخش کشاورزی دارند. ما این عزیزان را به چالش مسئولیت‌پذیری در حوزه امنیت غذایی و امنیت آبی کشور دعوت می‌کنیم. هر کس با هر روشی توانایی خلق ارزش در این حوزه را دارد «سروش باران» را در کنار خود ببیند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/18647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی