سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

حباب قيمت مسکن مي ترکد؟ مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:


رکود سنگين در معاملات مسکن در نتيجه تصوري به وجود آمده که هر يک از دو گروه خريدار و فروشنده درباره آينده قيمت مسکن، تصويري براي خود ترسيم کرده اند. خريداران با اين تصور که بعد از انتخابات رياست جمهوري دولت کارآمد اقدام به برنامه ريزي براي کنترل قيمت مسکن خواهد کرد، اميد به بازگشت قيمت ها را دارند و تا زمان واقعي شدن ارزش آپارتمان ها، دست نگه داشته اند.

در طرف مقابل نيز، فروشنده ها چون اميد به بي برنامه گي چندماه بعد از انتخابات را دارند و فکر مي کنند در فاصله خرداد تا مرداد که کابينه جديد بر سر کار حاضر شود، عملا بازار مسکن بدون نظارت خواهد بود، قصد دارند واحدهاي تازه ساز خود را در آن دوره به بازار عرضه کنند تا بتوانند با حداکثر قيمت ممکن، به فروش برسانند.

اما اين دو تصور کاملا متضاد از هم، در نهايت باعث بروز پديده اي در تابستان 92 خواهد شد که زير سايه آن، خريداران مسکن مي توانند به انبوه آپارتمان هاي تازه ساز دست پيدا کنند، بدون آنکه قيمت آنها حالت حبابي داشته باشد. آنچه در بالا اشاره شد، پيش بيني هفته گذشته بود، اما رئيس کانون سراسري انبوه سازان نيز درباره چشم انداز تابستاني معتقد است، رکود بهاري در تابستان به پايان خواهد رسيد با اين تفاوت که آن زمان، رونق به صورت رشد قيمت بروز نخواهد کرد، بلکه با ازدياد تعداد آپارتمان هاي نوساز، رونق معاملاتي توام با ثبات قيمت خواهد بود.

رئيس بزرگ ترين تشکل ساختماني کشور مي گويد: حجم زياد ساخت وسازهاي سال گذشته بعد از آنکه به رشد شديد قيمت مصالح ساختماني و تورم عمومي برخورد کرد، متوقف شد و عمده پروژه ها به صورت نيمه کاره رها شد. سازنده هاي اين پروژه ها در اين مدت منتظر تعديل نرخ تورم براي از سرگيري پروژه هاي نيمه کاره شان بودند و از آنجا که درنگ بيش از اين، هزينه سربار کارگاه هاي ساختماني را افزايش مي دهد، سازنده ها به زودي به تکميل واحدهاي نيمه کاره رو مي آورند و عرضه به بازار مصرف را از سر خواهند گرفت.

در حال حاضر تعداد فايل فروش واحدهاي نوساز در بنگاه هاي املاک شهر تهران به شدت کاهش پيدا کرده و فقط معدود فايل هاي فروش واحدهاي سالخورده در بنگاه ها موجود است.

خروج واحدهاي نوساز از بازار فروش تا حدودي عمدي است، به اين صورت که واحدهاي تازه ساز تا زمان مشخص شدن قيمت هاي جديد، از بازار خارج شده اند و بخشي ديگر از تازه سازها نيز به خاطر تکميل نبودن، قابليت فروش ندارند. رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در اين باره معتقد است قيمت مسکن به اندازه 20 درصد داراي حباب است و انتظار مي رود تا تابستان اين حباب تخليه شود.

مصطفي قلي خسروي با اشاره به اينکه برنامه هايي از جانب دولت براي کنترل قيمت مسکن در اطراف تهران اجرا شده است، تاکيد مي کند: شرايط کنوني در بازار مسکن غيرطبيعي است و انتظار مي رود قيمت ها کاهش پيدا کند.


در تهران طي سال هاي 89 و 90 و 91 به ترتيب 150 هزار واحد مسکوني، 233 هزار واحد مسکوني و 253 هزار واحد مسکوني ساخته شده است، به اين صورت که طي اين سه سال براي بيش از 600 هزار واحد مسکوني پروانه ساختماني صادر شده است.

اين در حالي است که طي اين مدت کمتر از 200 هزار واحد مسکوني نوساز روانه بازار مصرف شده است و به اين ترتيب 400 هزار واحد مسکوني يا به اتمام نرسيده اند يا اينکه ساخته شده و در بازار ته نشين شده است (به ليست خانه هاي خالي شهر تهران افزوده شده اند.)

اين احتکار سنگين موجب شده است دولت و مجلس در اقدامي مشترک طرح هاي مالياتي تازه اي براي مقابله با پديده احتکار مسکن در تهران، در نظر بگيرند.

هر چند در بازار مسکن تا به حال هيچ ابزار مالياتي براي مقابله با سفته بازي و خانه هاي خالي وجود نداشته، اما قرار است براي خانه هاي خالي، خريد و فروش هاي مکرر واحد مسکوني و همچنين نفروختن عمدي واحد مسکوني، قوانين جداگانه و سفت وسخت مالياتي در دستور کار قرار گيرد.

خبر تصويب قوانين مالياتي براي بخش مسکن، محتکران را نگران کرده طوري که پيش بيني شده است به زودي واحدهاي مسکوني خارج شده از بازار دوباره روانه بازار خريد شود.

براساس اين قوانين، در صورت تصويب لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم، نقل و انتقال بيش از دو واحد در سال مشمول ماليات مضاعف خواهد بود.

نقل و انتقال قطعي املاک و انتقال حق واگذاري محل مازاد بر 2 واحد در سال توسط اشخاص حقيقي و حقوقي، در خصوص املاکي که بعد از اجراي اين قانون خريداري مي شوند، به ازاي هر واحد اضافي مشمول ماليات اضافي معادل يک برابر نرخ ماده (59) اين قانون براي هر بار معامله و حداکثر تا نرخ 50 درصد خواهد بود.

بر اساس ماده 59 قانون ماليات هاي مستقيم، نقل و انتقال قطعي املاک به مأخذ ارزش معاملاتي و به نرخ پنج درصد و همچنين انتقال حق واگذاري محل به مأخذ وجوه دريافتي مالک يا صاحب حق و به نرخ دو درصد در تاريخ انتقال از طرف مالکان عين يا صاحبان حق مشمول ماليات است. همچنين بنا به تبصره 1 اين ماده چنانچه براي مورد معامله ارزش معاملاتي تعيين نشده باشد، ارزش معاملاتي نزديک ترين محل مشابه مبناي محاسبه ماليات خواهد بود. به علاوه بر اساس تبصره 2، حق واگذاري محل از نظر اين قانون عبارت است از حق کسب يا پيشه يا حق تصرف محل يا حقوق ناشي از موقعيت تجاري محل .

بر اين اساس در صورت تصويب لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم، واحد يا واحدهاي مسکوني استيجاري که زيربناي مفيد آن در کلانشهرها تا 75 متر مربع و در ديگر نقاط تا يکصد متر مربع باشند از ماليات بر درآمد اجاره املاک معاف مي شوند.

همچنين درآمد اجاره براساس قرارداد اعم از رسمي يا عادي مبناي تشخيص ماليات قرار مي گيرد و در مواردي که قرارداد وجود نداشته باشد يا از ارائه آن خودداري شود يا مبلغ مندرج در آن کمتر از 80 درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعيين و اعلام شده که توسط سازمان امور مالياتي کشور باشد ميزان اجاره بها براساس جدول اجاره املاک مشابه تعيين خواهد شد.

به موجب بخش ديگري از اصلاحيه قوانين مالياتي، از مالکان خانه هاي خالي معادل درصدي از ارزش روز واحدهاي مسکوني، ماليات تصاعدي دريافت خواهد شد. نرخ پيشنهاد شده از سوي وزارت راه وشهرسازي براي اين نوع ماليات بين 10 تا 20 درصد ارزش املاک شهر تهران است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

آیفون زیر سایه هواوی رفت

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید