بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

اقدامات جسورترين شرکت هاي جهان چه بوده است؟ مقالات بازاريابي

اقدامات جسورترين شرکت هاي جهان چه بوده است؟

  بزرگنمايي:

راه اندازي يک شرکت، به تنهايي اقدامي جسورانه است، اما بسياري از اين شرکت ها دست به ابتکاراتي هم مي زنند که ممکن است انجام آن از نظر خيلي ها غيرممکن باشد، البته اينکه شرکت ها چگونه اين جسارت خود را به معرض نمايش مي گذارند، تا حد زيادي به اين بستگي دارد که در چه کسب وکاري فعاليت مي کنند.

بنابراين اقدامات جسورانه آنها در حوزه هاي مختلف طراحي، بازاريابي، تکنولوژي، تاثير اجتماعي و فرهنگي قرار مي گيرد. اينگونه شرکت ها ريسک هاي بزرگي مي کنند و البته اطمينان دارند که مشتريان و کارمندانشان به آنها علاقه دارند. در اينجا به تعدادي از اقدامات جسورانه و متهورانه شرکت ها اشاره مي کنيم:

همه مدير خود باشيم

شرکت مورنينگ استار که بزرگ ترين شرکت فراوري گوجه فرنگي در جهان است، ساختاري کاملا مسطح دارد. در اين شرکت هيچ مدير، مقام، عنوان يا امکان ارتقاي درجه وجود ندارد.

فلسفه اين روش مديريتي توسط کريس رافر، موسس مورنينگ استار (که دوست ندارد مديرعامل ناميده شود.) ايجاد شده است. بيش از 40 سال پيش، رافر يک شرکت حمل بار براي انتقال گوجه فرنگي به کارخانه هاي رب سازي تاسيس کرد. اين کار، جايي براي تئوري هاي مديريتي که وي در دانشگاه آموخته بود، نداشت. «چگونه مي توان رانندگان کاميون را مديريت کرد؟ آيا بايد براي هر کاميون يک سرپرست گذاشت؟» بنابراين او تصميم گرفت تئوري خود را اجرا کند؛ يعني شرايطي را به وجود آورد تا هر کسي مسئول کارخودش باشد.

اين تئوري در آن زمان براي هر کاميون موثر واقع شد و امروز در سطح شرکتي که کارمندانش در فصل برداشت گوجه فرنگي به بيش از 2400 نفر مي رسند، گسترش يافته است. رافر مي گويد: «کارمندان ما عملکرد خوبي دارند و پيشرفت مي کنند. در واقع، اين روش مزيت رقابتي ما محسوب مي شود.»

مورنينگ استار اين اقدام خود را «مديريت خود» مي نامد. البته مي توان به آن مديريت متقابل هم گفت؛ يعني تصميمات کارمندان در مورد کاري که انجام مي دهند، تا حد زيادي بر اساس تعهداتشان به ديگران تعيين مي شود.

کارمندان اين شرکت در همه زمينه ها اختيار کامل دارند. اگر به تجهيزات جديدي براي کارشان نياز داشته باشند، مي توانند خودشان آن را خريداري کنند. اگر فرآيندي به مهارت هاي مختلف نياز داشته باشد، مي توانند با مشورت هم کارمند جديد استخدام کنند.


يکي از کارمندان شرکت مي گويد: «همه ما مدير هستيم. بنابراين اهداف بلندي براي خودمان تعيين مي کنيم. بنابراين وقتي اين اهداف تحقق مي يابند، احساس پيروزي واقعي به ما دست مي دهد.»

کپي برداري از اعضاي بدن انسان

در حال حاضر، در آمريکا نزديک به 120 هزار نفر در انتظار پيوند اعضا به سر مي برند. در ميان اين تعداد، 95 هزار نفر به کليه، 15 هزار نفر به کبد و 3 هزار نفر به پيوند قلب احتياج دارند. اين بيماران، با توجه به سن و گروه خوني، از چند ماه تا چند سال در انتظار عضو پيوندي باقي مي مانند و برخي از آنها نمي توانند به موقع عضو را دريافت کنند. کيت مورفي، مديرعامل شرکت مهندسي پزشکي تازه تاسيس ارگانووو معتقد است راه بهتر استفاده از تکنولوژي بيوپرينت سه بعدي است که در آن، پزشکان بتوانند اعضاي بدن را هنگام نياز يک بيمار در آزمايشگاه توليد کنند. مورفي مي گويد: «اگر نسوج بدن در اختيار پزشکان قرار بگيرد، مي توان آن را تکثير کرد و اگر اين تکثير با کمک سلول هاي خود بيمار باشد، جراحان به دستاوردهايي خواهند رسيد که در طول تاريخ بي سابقه خواهد بود.» پروفسور گابور فورگاس و تيم او در دانشگاه ميسوري شرکت ارگانووو را در سال 2007 تاسيس کرده و از آن زمان اين شرکت پيشرفت قابل توجهي در زمينه مهندسي نسوج بدن داشته است. اين شرکت برخلاف ديگر روش هاي مهندسي پزشکي که از مواد پليمري براي ساخت اندام مصنوعي استفاده مي شود، از سلول هاي انساني استفاده مي کند و آن را به شکل نسوج واقعي درمي آورد.

اسپانسري پرريسک

شرکت ردبول سعي دارد در آگهي هاي خود از صحنه هاي هيجان انگيز استفاده کند.

در اکتبر گذشته، اين شرکت توليدکننده نوشابه هاي انرژي زا دست به جسورانه ترين اقدام تبليغاتي خود زد و اسپانسر فليکس بامگارتنر شد که با پرش از سطح جو، رکورد بلندترين و سريع ترين پرش دنيا را شکست. رکوردشکني بامگارتنر را ميليون ها نفر در سراسر دنيا به صورت زنده تماشا کردند.

ردبول پيش از آن، با اسپانسر شدن براي حدود 500 ورزشکار در جهان براي همه اشکال ورزش هاي سخت – از دوچرخه سواري روي کوه گرفته تا بيس جامپينگ که پرش از ساختمان هاي بلند، پل و ديگر نقاط بلند را شامل مي شود – به شهرت رسانه اي زيادي دست پيدا کرده بود.

رابي نايش، کايت سواري که رد بول تقريبا 20 سال اسپانسر او بوده، مي گويد: «اگر ورزشکاري باشيد که ردبول از شما حمايت کند، مي دانيد که در ورزش خود به سطح قابل اطميناني رسيده ايد.»

هر فنجان يک ماجرا

تاد کارميشائل، موسس و مدير عامل شرکت لا کلمبه براي يافتن بهترين دانه هاي قهوه براي شرکت خود، به خطرناک ترين نقاط دنيا سفر مي کند. کارميشائل، از کوهستان هاي خشن هاييتي گرفته تا زمين هاي کشت خشخاش در شمال تايلند و ميانمار را مي پيمايد تا گران ترين و منحصربه فردترين دانه هاي قهوه را که خيلي از افراد از آنها چشم پوشي مي کنند، بيابد.


اقدام جسورانه کارميشائل اين است که او اين امکان را به وجود مي آورد تا مشتريان شرکت که از قهوه هاي او مي نوشند، در تجربه هاي ماجراجويانه او سهيم باشند؛ به طوري که در هر سفر از ماجراهاي جالب خود عکس و فيلم مي گيرد و تصاوير را به يک شو تلويزيوني به نام «سرزمين هاي خطرناک» مي فرستد. در اين برنامه هر کشف جديد از ابتدا تا انتها به صورت مستند پخش مي شود. کارميشائل که ايده اين کار را از همسرش گرفته مي گويد: «کارمندان شرکت ما هميشه تلاش مي کنند فاصله خود را با تجربه مشتري کم کنند و کاري کنند که آنها بدانند غذايشان از کجا تامين مي شود.» اين کار باعث شده فروش شرکت لاکلمبه در سال گذشته به 35 ميليون دلار افزايش يابد.

تبليغات با شوخ طبعي

وقتي سامسونگ در سال 2011 مشتري آژانس تبليغاتي 72andSunny شد، اين آژانس اپل را هدف حمله خود قرار داد. در آن زمان72andSunny مجموعه آگهي هايي ساخت که طرفداران سرسخت گوشي هاي iPhone را که براي خريد آخرين مدل هاي اين گوشي بايد چند ساعت وقت صرف مي کردند، مسخره مي کرد. در اين مجموعه آگهي هاي بازرگاني با عنوان Fan Boys، طرفداران اپل نشان داده مي شدند که به صورت گروهي در انتظار خريد آخرين مدل گوشي iPhone جمع شده بودند و در عين حال حس حسادت آنها نسبت به ويژگي هاي برتر گوشي گلکسي 4 سامسونگ برانگيخته مي شد. يکي از مجموعه هاي Fan Boy در ميان 10 آگهي برتر در سال 2012 که بيشترين بيننده را داشت برگزيده شد. اين آگهي ها باعث شد سامسونگ با فروش بيش از 215 ميليون گوشي در سال گذشته در بازار گوشي هاي هوشمند از اپل پيشي بگيرد. جان بويلر، مديرعامل آژانس موفقيت شرکت خود را وجود حس شوخ طبعي در آگهي ها مي داند.

موتور، ماشين يا هر دو؟

موتورسواري يک راه ايده آل براي گشتن در شهر است، اما اين کار مي تواند خيلي خطرناک باشد. شرکت ليت موتورز که در سال 2010 توسط دنيل کيم تاسيس شد، وسيله نقليه دوچرخي را به نام C 1 توليد کرده که الکتريکي است و بسيار امن تر از موتورسيکلت است. اين وسيله نقليه اتاقي براي راننده و يک مسافر دارد که با يک موتور مرکزي در هر چرخ کار مي کند. همچنين در اين وسيله از تکنولوژي ژيروسکوپي استفاده شده تا حتي وقتي خاموش باشد نيز، به صورت ايستاده بماند. شارژ کردن C 1 4 تا 6 ساعت طول مي کشد و پس از هر بار شارژ با سرعت 100 کيلومتر حدود 320 کيلومتر را مي پيمايد. ايده تاسيس اين شرکت زماني به ذهن کيم رسيد که او به عنوان تعميرکار ماشين هاي لندروور کار مي کرد. هنگام تعمير يکي از اين ماشين ها، شاسي افتاد و نزديک بود او را له کند. کيم از اين اتفاق جان سالم به در برد، اما اين تجربه باعث شد او به نقش وسايل نقليه بزرگ و ناکارآمد فکر کند. به گفته کيم، «ديگر نيازي نيست کلاه ايمني به سر داشته باشيد، چون داخل کلاه ايمني بزرگ تري نشسته ايد.» در نهايت، او به اين نتيجه رسيد که بازار خودرو نيازمند يک گزينه جايگزين است و شرکت ليت موتورز را به همين هدف راه اندازي کرد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي