بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

آیا سرمایه‌گذاران با کارآفرینان زن و مرد به یک شیوه برخورد می‌کنند؟ بازاريابي

آیا سرمایه‌گذاران با کارآفرینان زن و مرد به یک شیوه برخورد می‌کنند؟

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - تحقیقات نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی بسیار بزرگی در سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آمریکا وجود دارد. کارآفرینان زن به‌رغم اینکه مالک 38 درصد کسب‌وکارها در این کشور هستند، تنها حدود 2 درصد همه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را دریافت می‌کنند. امید غالب بین افراد آکادمیک، سیاست‌گذاران و وکلا این بوده است که همزمان با حضور بیشتر زنان به‌عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر، این شکاف باریک خواهد شد. اما، به نظر می‌رسد علاقه به‌کار با افراد هم‌جنس تنها مقصر پشت این شکاف سرمایه‌گذاری نیست.
به گزارش دنیای اقتصاد، طی چند سال گذشته، آمریکا شاهد افزایشی در شمار سرمایه‌گذاران زن بوده است (از 3 درصد در سال 2014 امروزه به حدود 7 درصد رسیده است) اما شکاف سرمایه‌گذاری گسترده‌تر شده است. من و همکارانم در تحقیقی نشان دادیم که چرا کارآفرینان زن نسبت به همتایان مرد خود سرمایه‌گذاری‌های کمتری دریافت می‌کنند. پژوهش ما به این صورت بود که سوال و جواب‌هایی را بین 140 سرمایه‌گذار خطرپذیر برجسته (40 درصد از آنها زن بودند) و 189 کارآفرین (که 12 درصد زن بودند) رد و بدل کردیم. این استارت‌آپ‌ها بر حسب نیازهای کیفی و سرمایه‌گذاری قابل‌قیاس بودند اما میزان کلی افزایش سرمایه‌گذاری آنها در طول زمان، به‌طور قابل‌توجهی متفاوت بود: در نمونه ما، استارت‌آپ‌های تحت هدایت مردان، پنج برابر بیش از استارت‌آپ‌های تحت هدایت زنان سرمایه‌گذاری دریافت کردند.
ما با تجزیه و تحلیل سوال و جواب‌ها به این نتیجه رسیدیم که سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سوال و جواب‌های متفاوتی را از کارآفرینان مرد و زن مطرح می‌کردند: آنها تمایل داشتند تا از مردان سوالاتی در مورد پتانسیل‌شان برای «دستاوردها» بپرسند؛ درحالی‌که سوالات آنها از زنان در مورد پتانسیل‌شان برای «ضررها» بود.ما شواهدی از این سوگیری هم با سرمایه‌گذاران خطرپذیر مرد و هم سرمایه‌گذاران زن پیدا کردیم. طبق نظریه روان‌شناسی تمرکز نظارتی (regulatory focus) سرمایه‌گذاران هنگام پرس‌و‌جو از کارآفرینان مرد، آنچه که تمایل به «ترفیع» نامیده می‌شود را پذیرفته‌اند که به معنای تمرکز آنها بر امید، موفقیت، پیشرفت و ایده‌آل‌ها است. برعکس، زمان پرس‌و‌جو از کارآفرینان زن، یک تمایل به «پیشگیری» را قبول کرده‌اند که در مورد ایمنی، مسوولیت‌پذیری، امنیت و آمادگی است. در واقع ما دریافتیم که 67 درصد سوالاتی که برای کارآفرینان مرد مطرح می‌شود «ترفیع-محور» است درحالی‌که 66 درصد از سوالات برای کارآفرینان زن «پیشگیری-محور» است. یک سوال ترفیعی به «جذب مشتری» نگاه می‌کند؛ درحالی‌که یک پرسش پیشگیری در مورد «حفظ مشتری» جویا خواهد شد. به نظر می‌رسد این تفاوت در پرس‌و‌جو پیامدهای سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای استارت‌آپ‌ها دارد. با بررسی شرکت‌های مشابه در سال 2017، مشاهده‌ کردیم کارآفرینانی که بیشتر در معرض سوالات «پیشگیرانه» هستند به‌طور متوسط 3/ 2 میلیون دلار سرمایه کلی برای استارت‌آپ‌هایشان جمع‌آوری کردند که این مقدار نسبت به 8/ 16 میلیون دلار سرمایه‌ جمع‌آوری شده توسط کارآفرینانی که بیشتر در معرض سوالات «ترفیعی» بوده‌اند، تقریبا 7 برابر کمتر است.
در حقیقت، برای هر سوال پیشگیرانه اضافی که از یک کارآفرین پرسیده شده است، استارت‌آپ موردنظر به‌طور متوسط 8/ 3 میلیون دلار با کاهش سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده است. با کنترل عواملی که ممکن است بر پیامدهای سرمایه‌گذاری تاثیر بگذارند- مانند معیارهای نیازهای سرمایه‌گذاری، کیفیت و سن استارت‌آپ به علاوه تجربیات گذشته کارآفرینان- دریافتیم که شیوع سوالات پیشگیری کاملا رابطه بین جنسیت کارآفرینان و سرمایه‌گذاری استارت‌آپ را توضیح می‌دهد. همچنین بیان کردیم که اکثریت کارآفرینان (85 درصد) به سوالات به شیوه‌ای پاسخ داده‌اند که با جهت‌گیری سوال (ترفیع یا پیشگیری) منطبق بوده است: یک سوال ترفیعی یک پاسخ ترفیعی ایجاد می‌کند و یک سوال پیشگیری یک پاسخ پیشگیری. این الگوی رفتاری منجر به دائمی شدن یک سیکل سوگیری در فرآیند سوال و جواب می‌شود که می‌تواند این اختلاف در سرمایه‌گذاری را تشدید کند. با پاسخ دادن به این نوع سوالات ترفیعی، کارآفرینان مرد ارتباط خود را با «دامنه سود مطلوب» تقویت می‌کنند و کارآفرینان زنی که به سوالات پیشگیری پاسخ می‌دهند نادانسته با باقی ماندن در حوزه زیان، استارت‌آپ‌های خود را مشمول ضرر می‌کنند. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر می‌شود، کارآفرینان باید سرمایه‌گذاران آینده را از پتانسیل استارت‌آپ‌هایشان آگاه کنند؛ قطعا تنها نشان دادن اینکه تمایلی به ضرر کردن ندارند، کافی نخواهد بود.
خوشبختانه، یک روزنه امید در یافته‌های ما وجود دارد: اگر کارآفرینان نحوه پاسخگویی به سوالات پیشگیری را تغییر دهند، ممکن است بتوانند سرمایه بیشتری جمع‌آوری کنند. کارآفرینانی که بیشتر در معرض سوالات پیشگیری بودند اما بیشتر پاسخ‌های ترفیعی دادند. به‌طور متوسط 9/ 7 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کلی جمع‌آوری کردند. برعکس، کسانی که به بیشتر سوالات پیشگیری با پاسخ‌های پیشگیری جواب دادند، به‌طور متوسط تنها 563 هزار دلار جذب کردند. بنابراین کارآفرینی که از او خواسته شده است تا از سهم بازار استارت‌آپ خود دفاع کند، با شکل‌دهی پاسخ خود حول پتانسیل‌های اندازه و رشد در بازار نتیجه بهتری خواهد گرفت تا اینکه بخواهد تنها نحوه برنامه‌ریزی برای حفظ سهم خود از بازار را بیان کند. با علم به این موضوع که ترفیع مزیت‌هایی نسبت به پیشگیری دارد، کارآفرینان آگاه می‌توانند جهت‌گیری سوالات را تشخیص دهند و پاسخ‌های خود را برای مزیت‌رسانی به استارت‌آپ‌های خود شکل دهند. با ایجاد یک توازن بین سوالات ترفیعی و پیشگیری برای مردان و زنان، سرمایه‌گذاران به همه استارت‌آپ‌ها شانس برابری برای نشان دادن ارزش‌های خود اعطا می‌کنند و ممکن است حتی تصمیم‌گیری آنها در این فرآیند را بهبود ببخشند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ایران به جنگ نفتی عربستان می‌رود /آغاز فاز جدید رقابت تهران - ریاض از ماه ژانویه /دردسرهای تخفیف‌های نفتی ایران برای سعودی‌ها

توانمندی کم نظیر ایران در صنعت شکلات‌سازی/عرصه‌ای برای افزایش صادرات غیرنفتی

صنایع پیشتاز در جذب پول

آمادگی بازار سرمایه برای راه اندازی بورس ارز

راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟

گردشگری رشد اقتصادی جهان را مثبت می‌کند

بورس تهران، کم‌بازده‌ترین بورس منطقه شد

آمادگی ژاپن برای واردات نفت از ایران

4دوره حاکمیت ژنرال زنگنه چگونه راه تحریم های نفتی را برای آمریکا باز نگه داشته است؟/ کارنامه مردودی لیبرال ها در اداره اقتصاد کشور

گوگل به شرکت‌های شخص ثالث اجازه دسترسی به جیمیل کاربران را می‌دهد

شیائومی به قرار دادن تبلیغات در منوی تنظیمات گوشی‌هایش اعتراف کرد

از موسس شیپور بیشتر بدانید

سمیناری ویژه فعالین صنعت پخش با سخنرانی پرویز درگی

چرا بازاریابان محصول خود را برای مصرف کنندگانی تبلیغ می کنند که استطاعت خرید آنها را ندارند؟

چگونه باور نسبت به برند را تشخیص دهیم؟

85 امین زادروز مردی از جنس تبلیغات ؛ استاد محسن میرزایی

تبلیغات خلاقانه: اپلیکیشن جدید مک‌دونالد

گوگل می‌تواند تبدیل به اولین کمپانی یک تریلیون دلاری شود

مایکروسافت سعی در جذب مشتریان دراپ‌ باکس و گوگل‌ درایو دارد

از آمازون خوراکی تازه سفارش دهید

قانون جدید استفاده از گوشی همراه هنگام رانندگی در فرانسه

قوانین پایه برای جذب سرمایه توسط استارتاپ

اقتصاد جهانی در رسانه های امروز جهان (سه شنبه)

حفظ امنیت المپیک با هواپیماهای مجهز به شناسایی صورت

اولین قدم برای نزدیک‌شدن به شغل

روبات کافه‌دار

چرا بسیاری از مدیران انسان بودن را فراموش می‌کنند؟

عمل جراحی با هدست واقعیت مجازی انجام شد

تبلیغات خلاقانه: یک آرزو کن

چرا برندسازی مهم‎تر از همیشه خواهد شد؟

فوجی‌فیلم شرکت زیراکس را خرید

تاکسی پرنده ایرباس

پیش‌بینی تاخیر پروازها با هوش مصنوعی

ضرورت همکاری بیشتر با قوه قضائیه برای حل مشکل استارت‌آپ‌ها

مقر جدید آمازون

داستان‌های ترسناک از مراکز پاسخگویی به مشتری

مدیریت کارمندان یک هنر است

چرا برخی کارکنان در موقعیتی که باید اظهار نظر کنند، سکوت می‌کنند؟

اپل رشوه گرفت؛ کوالکام جریمه شد!

هشدار مدیرعامل گوگل درباره به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی

چگونه هنگام مصاحبه بر استرس خود غلبه کنیم؟

چگونه هنجارهای تیم اجرایی را ایجاد و تثبیت کنیم؟

واتس‌اپ تجاری برای استارت‌آپ‌ها

اپ‌استور پردرآمد‌تر از مک‌دونالد

ضرر 130 میلیارد روبلی روسیه از سایت‌های خارجی فروش کالا

بلک بری قصد عرضه نرم افزار امنیتی برای وسایل نقلیه خودران دارد

هوش مصنوعی در آزمون درک مطلب «استنفورد» رکورد زد

راهکارهایی برای طراحی یک فضای اداری جدید!

دستیار صوتی مایکروسافت از گوگل و آمازون عقب افتاد

جنبه‌های مثبت و شگفت‌آور عصبانیت در محیط کار