بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

چيزهايي که درباره تاچر نمي دانستيد مقالات بازاريابي

چيزهايي که درباره تاچر نمي دانستيد

  بزرگنمايي:

با مرگ مارگارت تاچر، تنها نخست وزير زن انگليس مطالب زيادي درباره او منتشر شده اما مسائل زيادي هم درباره زني که نام اصلي اش مارگارت هيلدا بوده هستند که بعضي ها از آن خبر ندارند.

نام اصلي تنها نخست وزير زن انگليس مارگارت هيلدا رابرتز بوده است و بعد از ازدواج با دنيس تاچر از مديران ثروتمند صنايع نفت انگليس نام خانوادگي او به تاچر تغيير پيدا کرد. پدر و مادرش مارگارت صاحب يک مغازه خواروبار فروشي بودند. او ابتدا از دانشگاه آکسفورد در رشته هنر ليسانس گرفت و بعد در دو رشته حقوق و شيمي تحصيل کرد. گفته مي شود تاچر به خاطر تحصيل در رشته شيمي يکي از افرادي بوده در اختراع بستني نيمه منجمد نقش داشته اشت. او بعد از فارغ التحصيلي در رشته شيمي از دانشگاه آکسفورد در يک کارخانه مواد غذايي به نام جي ليونز فعاليت مي کرد و از اعضاي گروه تحقيقاتي بود موفق به ساخت بستني نيمه منجمد شدند. تاچر بارها گفته بود که علاقه چنداني به رشته شيمي نداشت اما فعاليت در همين رشته بود که باعث آشنايي او با همسرش شد.

   
مشهور به «شيرقاپ»!

يکي از لقب هاي تاچر که شايد کمتر شنيده شده باشد «شيرقاپ» است! زماني که تاچر در کابينه ادوارد هيث به عنوان وزير آموزش و پرورش فعاليت مي کرد دستورش براي توقف توزيع شير رايگان در مدرسه ها به بچه هاي 7 تا 11 ساله باعث شد تا اين لقب به او داده شود. با وجود مشهور شدن به اين نام در دهه 1970 تاچر به فعاليت هاي خود به عنوان وزير ادامه داد.

کيف مشهور تاچر

مارگارت تاچر کيف دستي مشهوري داشت که به قيمت 450 دلار خريده بود. او در سال 2000 گفته بود که اين کيف چرمي مشکي تنها محل امن در دفتر نخست وزير بوده است! اين کيف مشهور در يک حراجي به قيمت 150 هزار دلار فروخته شد. فعل To Handbag هم به خاطر نحوه رفتار تاچر با وزراي کابينه اش مشهور و به همين خاطر وارد فرهنگ لغات آکسفورد شد. اين فعل در حال حاضر به معناي حمله لفظي يا فيزيکي يک زن به کار مي رود! نمايندگان حزب محافظه کار اين فعل را درباره رفتار تاچر با وزرا به کار بردند. در سال 1982 براي اولين بار يکي از نمايندگان پارلمان در سخنراني خود گفت: او(تاچر) نمي تواند بدون اينکه با کيفش بزند با نهادهاي انگليس رفتار کند. گفته مي شود تاچر رفتار تحکم آميز و ديکتاتوري داشت و به همين خاطر اين طور درباره او حرف مي زدند.

پشيماني از ورود به سياست

در سال 1995 مارگارت تاچر از ورود به عالم سياست ابراز پشيماني کرد. او در ديدار با يکي از نمايندگان پارلمان گفته بود: اگر زمان بار ديگر تکرار مي شد ديگر وارد سياست نمي شدم؛ به خاطر ضربه اي که به خانواده زده مي شود. فرزندان تاچر يک دختر و پسر دوقلو هستند.

ترويست خواندن ماندلا

تاچر در زمان نخست وزيري خود، نلسون ماندلا،قهرمان مردم آفريقاي جنوبي و اولين رئيس جمهور دمکراتيک اين کشور را يک تروريست کمونيست خوانده بود! تاچر در آن زمان از رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي حمايت مي کرد و بر اساس اسناد موجود ماندلا را که در زمان نخست وزيري تاچر در حال مبارزه با رژيم آپارتايد و سياست هاي تبعيض نژادي بود را يک تررويست خطاب مي کرد. ديويد کامرون،نخست وزير انگليس و رهبر فعلي حزب محافظه کار به مين دليل چندي پيش از اين مسئله انتقاد کرد و در مقاله اي در هفته نامه آبزرور نوشت: حزب ما به دليل اشتباهاتي که در ارتباط با «کنفرانس ملي آفريقا» به رهبري «نلسون ماندلا» انجام داد، اکنون بايد بيشتر شنونده باشد.

ستايشگر رژيم هاي ديکتاتور

مارگارت تاچر به ويژه به خاطر روابط نزديک با آگوستو پينوشه ديکتاتور سابق شيلي که جنايت ها و کشتارهاي فراواني را در اين کشور انجام داد مورد انتقاد شديد بود. مقام هاي رژيم پينوشه در دادگاه به نقض گسترده حقوق بشر، جرم هاي کشتار دسته جمعي، شکنجه، آدم دزدي، و سانسور رسانه ها متهم شدند. تاچر اما يکي از ستايشگران نوع حکومت پينوشه بود. شبکه تلويزيوني فرانس 24 در گزارشي پس از مرگ تاچر اعلام کرد: تاريخ همواره حمايت هاي تاچر را از پينوشه ديکتاتور شيلي،مخالفت هاي وي را با مجازات رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي و نيز حمايتهايش را از خمرهاي سرخ به ياد خواهد داشت.

عناد با جمهوري اسلامي و کمک نظامي به رژيم صدام

10 روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، دولت جيمز کالاهان (نخست وزير وقت انگليس ) دولت ايران را به رسميت شناخت ولي 2 ماه پس از اين مسئله، مارگارت تاچر نخست وزير جديد انگليس اعلام کرد کشورش در اين رابطه تجديد نظر خواهد کرد. اين اعلام سرآغاز سياستي بود که تاچر طي 11 سال زمامداري خود در قبال جمهوري اسلامي ايران در پيش گرفت. اولين موضع گيري تاچر در برابر انقلاب اسلامي ايران اعلام موافقت کشورش با پيشنهاد بعضي مقام هاي آمريکا درباره حمله نظامي به ايران در واکنش به تسخير سفارت آمريکا در تهران بود. به همين دليل در فروردين 1359 از درخواست آمريکا براي پيوستن به تحريم اقتصادي ايران حمايت کرد . تاچر در ارديبهشت 1359 هم حمايت خود از مداخله نظامي امريکا در طبس اعلام کرد.

در جريان حمله رژيم بعثي عراق به ايران دولت تاچر در ظاهر اعلام بي طرفي کرد. اما طبق اسناد منتشر شده از مرکز اسناد ملي انگليس، دولت مارگارت تاچر ، علاوه بر فروش تسليحات نظامي، براي عراق پايگاه نظامي دريايي و هوايي ايجاد کرده بود. اين اقدام انگليس در حالي صورت گرفت که اين کشور قطعنامه شوراي امنيت را درباره ضرورت خودداري از هر اقدامي که به تنش بيشتر و گسترش جنگ مي انجامد، امضا کرده بود.

مورد کينه نخست وزير سابق

در سال 1974 سرکشي هاي سنديکاهاي کارگري به اوج خود رسيده بود و اعتصاب ها شکل گرفت. کار به جايي رسيد که بيمارستان ها از ارائه خدمات عاجز ماندند و مدارس هم تعطيل شد. در چنين شرايطي ادوارد هيث هم نتوانست در مقابل قدرت سنديکاهاي کارگري دوام بياورد و در انتخابات 1974 شکست خورد و و جاي خود را به رقيبش از حزب کارگر يعني «هارولد ويلسون» داد که البته نه او و نه جانشين بعدي اش «جيم کالاهان» هم کاري از پيش نبردند و بدين ترتيب بود که انگليس تبديل به کشوري ظاهراً حکومت ناپذير گشت.

دو شکست انتخاباتي موقعيت رهبر حزب محافظه کار يعني «ادوارد هيث» را که هرگز از محبوبيت بالايي در ميان ديگر اعضاي حزب برخوردار نبود، از اساس خراب کرد. در آن زمان اصلاً کسي فکرش را هم نمي کرد که يک زن رهبري حزب را به دست گيرد و جالب اينکه کسي به آن زن با آن زبان تيز و صورت هميشه آرايش شده يعني «مارگارت تاچر» که در کابينه «هيث» سمت وزير آموزش را البته با موفقيت برعهده داشت، توجهي نمي کرد. اما زماني رسيد که او هم ضرورت تغيير و تحول در رهبري حزب را احساس کرد و با جديت تمام پيشنهاد داد تا «کيت جوزف» به رهبري حزب انتخاب شود. اما پس از امتناع جوزف از پذيرفتن اين پيشنهاد، خود «تاچر» اعلام کرد که آماده است تا رهبري حزب را به دست گيرد، امري که تقريباً همه از جمله «جوزف» با آن موافق نبودند و شکست وي را پيش بيني مي کردند.

اما تاچر شکست نخورد و از آنجايي که بدنه حزب مي خواست تا هر چه زودتر از شر رهبري «هيث» خلاص شود، به اتفاق آرا «مارگارت تاچر» را به عنوان رهبر حزب محافظه کار انتخاب کردند.

سر ادوارد هرگز خانم تاچر را براي برکنار کردن او از رهبري حزب نبخشيد و نپذيرفت که در کابينه او نقشي داشته باشد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي