بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

تشکر کردن ابزاري خوب ولي فراموش شده! مقالات بازاريابي

تشکر کردن ابزاري خوب ولي فراموش شده!

  بزرگنمايي:


اغلب ما در جست وجوي يافتن اشتباهات انجام شده هستيم. آيا تاکنون براي شما پيش آمده است که بررسي کنيد چه کاري درست و مناسب انجام شده است؟ و اينکه تاکنون چقدر از افراد براي انجام کار درستشان، حتي اگر رييس آنها نيستيد، تشکر کرده ايد؟


بسياري از ما در محيط کاري مان بابت انجام کار درست از ديگران تشکر نمي کنيم. جالب اينکه تقريبا همه از جمله همکاران، مشتريان و حتي يک رييس، دوست دارند اگر کاري را به درستي انجام دادند، به طور صادقانه از آنها قدرداني شود.

در اين نوشتار، با هم مرور مي کنيم چرا بايد تشکر کنيم و چه ابزاري براي تشکر کردن مناسب تر است؟

چرا تشکر کردن مهم است؟ دلايل متعددي وجود دارد که اهميت تشکر کردن را به ما گوشزد مي کند. بديهي است که افرادي که از آنها تشکر و قدرداني مي شود، فکر مي کنند کار آنها مورد فراموشي قرار نگرفته است.

در اين صورت فردي که از او تشکر شده، خود را بيشتر درگير کار مي کند، تعهد بيشتري به گروه کاري و شرکت خود دارد؛ زيرا که مي داند در حال خلق يک تفاوت واقعي است. اين موضوع به خصوص براي سازمان هايي که براي دادن پاداش ها داراي محدوديت و بودجه بندي هستند، خيلي مهم تر است.

تشکر صادقانه، به توسعه مناسب روابط بين شما و همکاران کمک زيادي مي کند. از جنبه هاي جالب «تشکر کردن»، واکنش هاي هورموني است که درون بدن ما اتفاق مي افتد. تحقيقات نشان مي دهد، وقتي چيزي را که دوست داريم، مي شنويم مغز ما شروع به ترشح دوپامين مي کند. دوپامين ماده اي است که در اثر ترشح آن در مغز، فرد احساس شادي، غرور، رضايت و رفاه مي کند.

تشکر کردن براي بهبود روابط در کار يک ضرورت است. درک اين موضوع نيز مهم است که در قبال انجام اين کار، نبايد توقعي از افراد داشت. پس بهتر است بابت قدرداني و انرژي مثبتي که بابت اين کار دريافت مي کنيد، لذت ببريد!

موانع تشکر کردن: براي برخي افراد تشکر کردن کاري دشوار است؛ اگر براي شما نيز اين کار سخت به نظر مي رسد، بايد دلايل و ريشه هاي اين امر را شناسايي کنيد. سعي کنيد فرصت هايي را که مي توان از کارهاي خوب ديگران تشکر کرد، از دست ندهيد و پس از آن به صورت رودررو، ارسال ايميل، يک تماس تلفني از آن فرد تشکر و قدرداني کنيد.

چگونه تاثير تشکر کردن را بالا ببريم؟ همانقدر که قدرداني کردن مهم است، نحوه ارائه آن اهميت دارد. به هر ميزاني که شما به يادماندني تر و براساس هوشمندي اين کار را انجام دهيد، يکپارچگي و تعلق خاطر افراد به شما، در گروه کاري بالاتر مي رود.

راهکارهاي بهبود براي ارائه تشکري به يادماندني و صادقانه را با هم مرور مي کنيم:

1 متفاوت باشيد: احتمالا همه ما عباراتي شبيه به اين را در پانويس هاي روسا در گزارش هايي که به آنها ارائه مي دهيم ديده ايم؛ «ملاحظه شد» يا «متشکرم»؛ واژگاني تلگرافي! اما مي توان جمله جايگزين نوشت:«نظم و دقت گزارش خوب شما، روز مرا زيباتر کرد؛ موفق باشي!»؛ هنگامي که پيام تشکري شبيه به اين ارائه شود علاوه بر يک اثر مثبت بر فرد آن را به يادماندني مي کند.

2 اغلب اوقات تشکرکنيد؛ با ارائه قدرداني صادقانه به اطرافيان مي توانيد به آنها نشان دهيد چه چيزهايي براي شما مهم است.

اين موضوع به خصوص براي زماني که شما نقش مسوول در گروه کاري خود داريد و تلاش مي کنيد براي گروه کاري جديد خود چارچوب رفتاري و اخلاقي ترسيم کنيد، اهميت بيشتري پيدا مي کند.

سعي کنيد در تعاملات خود نسبت 3 به 1 را رعايت کنيد. يعني در 4 تعامل، حداقل3 مورد قدرداني و انتقال احساس مثبت به افراد اتفاق بيفتد. اين باعث مي شود تا به تدريج افرادي خلاق و انعطاف پذير و با انگيزه مثبت در گروه خود داشته باشيد.

3 تشکر خود را در عمل نشان دهيد: سعي کنيد راه هايي غير از تشکر به صورت کلامي يا نوشتاري پيدا کنيد. به عنوان مثال مي توانيد از کسي که مي خواهد مورد قدرداني قرار گيرد، بخواهيد به عنوان مربي به فرد جديدي که وارد گروه شده، تخصص و روش کاري خود را آموزش دهد؛ يا مسووليت يک کارگروهي را به او واگذار کنيد تا بتواند توانايي مديريتي خود را نشان دهد.

4 متناسب با شخصيت افراد تشکر کنيد: هر فردي در گروه شما شخصيت مستقل و متفاوتي دارد؛ بنابراين روش تشکر براي هر فردي به اقتضاي شخصيت اوست. بعضي علاقه دارد در جمع از آنها قدرداني شود؛ برخي ديگر قدرداني به طور خصوصي و بدون حضور ديگران را مي پسندد.

خيلي مهم است که قبل از تشکر، بدانيد براي فرد مورد نظر، چه روشي مناسب تر است. براي اين کار از ابزار مي توانيد از نظريه نيازهاي انگيزشي سه گانه (که در همين ستون معرفي شد) استفاده کنيد.

نکته مهم استفاده از اين ابزار، توجه به بلوغ فرهنگي افرادي است که با آنها در تعامل هستيم. در بعضي از کشورها استفاده از اين ابزار نشان دهنده تقويت کار تيمي و ايجاد انگيزه است، اما براي برخي ديگر وقتي فردي تشکر مي کند، افراد تلقي مي کنند که وي در موضع ضعف قرار گرفته است. بنابراين در استفاده از اين ابزار سطح فرهنگي مخاطبان را ارزيابي کنيد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي