آخرين مطالب

درآمد 800 میلیارد تومانی پسماند زباله و ضایعات تهران کجا می رود؟ استارت آپ

درآمد 800 میلیارد تومانی پسماند زباله و ضایعات تهران کجا می رود؟

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - استارتاپ نیوز: در حالی که سالانه حدود 465 میلیارد تومان توسط شهرداری تهران برای جمع آوری ومدیریت روزانه 7 هزار تن پسماندتهران هزینه می شود، مشخص نیست درامد حدود 800 میلیارد تومانی فروش ضایعات و زباله قابل بازیافت و طلای کثیف شهر نصیب چه کسانی می گردد.
به گزارش استارتاپ نیوز در شرایطی که شهرداری اعلام می‌کند از بزرگترین مرکز بازیافت خود انتظار سود اقتصادی ندارد و تنها بخشی از زباله‌های تهران را با اهداف زیست محیطی به کود کشاورزی تبدیل می‌کند و حساب و کتاب و درامد غرفه های جمع آوری ضایعات شهرداری هم نامشخص است، کاسبی مافیای زباله و زباله‌گردها و سارقان طلای کثیف سالانه بیش از 800 میلیارد تومان درامد دارد و شهرداری به جای مدیریت این درآمد عظیم در کمال بی مدیریتی سالانه حدود 465 میلیارد تومان هم هزینه مدیریت پسماند روی دوش مردم تهران گذاشته است.
بر اساس تحقیقی که در سال 1387 با عنوان ارزشیابی اقتصادی بازیافت پسماندهای خانگی منطقه بیست شهرداری تهران توسط سید مسعود منوری و زهرا عابدی انجام و در شماره چهارم مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست منتشر شده،درآمد ناخالص زباله و ضایعات منطقه بیست تهران در این سال حدود 109 میلیارد تومان بوده است که اگر این تحقیق با توجه به حجم 7 هزار تن زباله روزانه در 22 منطقه تهران به صورت به روز انجام شود، درامد بیش از 800 میلیارد تومانی ضایعات و زباله تهران را تایید خواهد نمود.
طبق بررسی آنالیز فیزیکی پسماندهای خانگی حدود 69 درصد پسماند شامل پسماند و زباله تر قابل تبدیل به کود کمپوست، 4درصد پلاستیک، 2٫3 درصد فلزات و نان خشک، 4٫4 درصد کاغذ، 4٫9 درصد مقوا، 1٫5 درصد شیشه، 3 درصد پارچه و منسوجات، درصد چوب و مبل، 1٫3 درصد پت و بطری، یک درصد نایلون و مابقی هم چرم و لاستیک و خاک و سایر پسماندهای بلااستفاده می باشد که از این میان تقریبا 25 درصداز پسماند، قابل بازیافت و فروش است.

آنالیز و درآمد ضایعات روزانه تهران
نوع پسماندوزن جمع اوری شده روزانه(کیلو)درصدقیمت عمده فروشیدرامد روزانه (تومان)
ضایعات تر و غذایی4,830,0006900
پلاستیک280,00041500420,000,000
نایلون70,000175052,500,000
فلزات161,0002٫34000644,000,000
نان خشک371,0002٫3750278,250,000
کاغذ308,0004٫41500462,000,000
کارتن343,0004٫9550188,650,000
پارچه210,000310021,000,000
شیشه105,0001٫530031,500,000
چوب و مبل70,00011007,000,000
پت و بطری91,0001٫3100091,000,000
لاستیک0٫400
چرم0٫500
ضایعات خطرناک و سایر4٫400
جمع درامد روزانه2,195,900,000

اگر از پسماند تر قابل تبدیل به کود کمپوست به دلیل نیاز به سرمایه گذاری سنگین و عدم بهره وری و سودآوری واحد ایجاد شده کمپوست توسط شهرداری تهران صرف نظر کنیم، بیشترین عنصر قابل بازیافت در میان پسماند جمع آوری شده، کاغذ و کارتن با بیش از 9 درصد وزنی پسماند است که در سال بیش از 237 هزار تن کاغذ و کارتن قابل بازیافت در شهر تهران به ارزش حدود 230 میلیارد تومان جمع آوری می شود.
در اهمیت این میزان کارتن و کاغذ قابل بازیافت باید اشاره شود که در سال 1395 بیش از یک میلیون و 190 هزار تن کاغذ و خمیر و اخال کاغذ به ارزش یک میلیارد و 103 میلیون دلار و به ارزش ریالی حدود 3600میلیارد تومان وارد کشور شده که از این رقم 973 هزار تن به واردات کاغذ و کارتن به ارزش 958 میلیون دلار و ارزش ریالی 3135 میلیارد تومان اختصاص داشته است.
در حالی که ظرفیت نصب شده تولید کارتن در کشور حدود 2میلیون تن در سال است اما نیاز مصرفی کشور حدود 1٫6 میلیون تن و تولید واقعی کاغذ، کارتن و مقوا در سال 95 حدود 800 هزار تن شامل کاغذ تحریر و روزنامه حدود 120 هزار تن، کارتن حدود 350 هزار تن و تولید مقوا حدود 330 هزار تن رقم خورده است.
قیمت پسماند فلزات جمع اوری شده از ضایعات اهن به نرخ 1200 تومان، آلومینیوم حدود 6000 تومان تا ضایعات مس به نرخ 20 هزار تومان در هر کیلو متغیر است که با لحاظ میانگین وزنی حداقل نرخ ضایعات فلزی جمع آوری شده در تهران 4000 تومان در هر کیلو است واز این طریق روزانه بیش از 420 میلیون تومان پسماند فلزی درتهران جمع آوری می شود.
میانگین قیمت پسماند پلاستیک در تهران حداقل 1500 تومان، شیشه بیش از 300 تومان، چوب و مبل حدود 100 تومان، نان خشک 750 تومان، پت و بطری حداقل 1000 تومان و منسوجات پارچه حدود 100 تومان است که شهرداری تهران در صورت مدیریت صحیح و مناسب می تواند روزانه حداقل 2٫195 میلیارد تومان از پسماند شهری درامد داشته باشد.
این در حالی است که با وجود اخذ عوارض قابل توجه پسماند از حدود 3 میلیون واحد مسکونی شهروندان از قرار هر واحد مسکونی 50 تا 200 هزار تومان توسط شهرداری تهران، عملا درآمد طلای کثیف و پسماند تهران طی قراردادهای غیر شفاف و کودکانه به مافیای زباله و پیمانکاران شهرداری اختصاص یافته و شهرداری تهران هم سالانه بیش از 465 میلیارد تومان هم بابت مدیریت پسماند به پرسنل دست اندرکار و پیمانکاران پسماند پرداخت می کند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

استارتاپهای 3 هزار میلیارد تومانی ایران

سایت ساز کانی وب، رقیب جدی برای وردپرس، جوملا و سیستم‌های مدیریت محتوای سنتی

افتتاحیه جشنواره سراسری کارآفرینی شریف

پونیشا پذیرای 180 هزار فریلنسر!

آغاز فعالیت شرکت بین المللی ماکسیم در ایران

ژاکلین یعقوبی، ستاره جدید سینمای ایران

پتانسیل بالای کارآفرینی بازار فناوری اطلاعات برای صاحبان ایده و خلاقیت

برگزاری مراسم روز دانشجو و جشن فارغ‌التحصیلی در واحد 48 دانشگاه علمی کاربردی

ارزش استارتاپ نوار به 14.5 میلیاردتومان رسید

باارزش ترین استارتاپهای ایرانی، دیجی کالا 2 هزار میلیارد تومانی شد

برگزاری دوره های تربیت مدیرمالی، رئیس حسابداری و حسابدار

استارتاپهای ایرانی هزار میلیاردی شدند

درآمد 440 تومانی تاکسی آنلاین اسنپ در هر سال

همایش «استارتاپ اربعین»سبب به ثمر رسیدن ایده‌های خلاقانه می‌شود

نخستین رویداد استارتاپی «ایدوکا»

برگزاری دومین دوره دورهمی منابع انسانی استارتاپها توسط شتابدهنده دیموند

برنامه بازاریابی به بازار رفتن برای استارتاپ ها

درآمد 800 میلیارد تومانی پسماند زباله و ضایعات تهران کجا می رود؟

ضرورت قراردادنویسی در استارتاپها

فراخوان شناسايي استارت‌آپ‌هاي پستي

شتاب‌دهنده‌ها به کمک توسعه ظرفيت‌هاي فرهنگي مي‌آيند

دورهمي بزرگ استارت‌آپي همدان

دوره دوم شتاب‌دهي جاويدان آغاز شد

استارتاپ “لينک شو” آژانس بازيگر يابي آنلاين

استارت‌آپ ويکند کسب‌وکار سبز 17 تا 19 آذر برگزار مي شود

چرا 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست مي‎خورند؟

خالق شادياب:با کوله پشتي کارآفريني شروع‌ کردم

4 روش پيشنهادي به استارتاپ ها براي رقابت با شرکت هاي بزرگ در جذب نيرو

استارت آپ (Startup) چيست؟

10 مکان براي پيدا کردن ايده‌هاي استارتاپي

10 نکته باور نکردني در ارتباط با بازاريابي پايگاه داده

در هر شروعي اين 4 راهکار به داد شما مي‌رسند

يک طرح بازاريابي ساده براي استارت آپ ها

  • چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

    بازاریابی سیاسی - یک برند در واقع چقدر ارزش دارد؟ در شرکت هایی که با محدودیت بودجه روبرو هستند، چطور باید در رابطه با اهمیت و ارزش مادی ...

  • پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

    بازاریابی سیاسی - ساختن یک برند با ارزش افزوده در دنیای رقابتی امروز نیازمند خلق یک استراتژی یکپارچه و موثری است که شامل تبلیغات، ...

  • چهار p بازاریابی

    چهار p بازاریابی

    بازاریابی سیاسی - بازاریابی چیست؟ تعریفی که بسیاری از بازاریابان هنگام شروع این صنعت چنین تعریفی از بازاریابی یاد می‌گیرند: بازاریابی ...

  • هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    هشت اشتباهی که نباید در لینکدین انجام دهید.

    بازاریابی سیاسی - نظر شما در مورد پروفایل لینکدین‌تان چیست؟ آیا صفحه‌ی لینکدین خود را فقط زمانی چک می‌کنید که یک درخواست ارتباط صورت ...

بازاريابي سياسي

مديريت

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

تجزیه و تحلیل swot: شرکت اپل در سال 2015

بازاریابی سیاسی - تجزیه و تحلیل swot یک ابزار برای شناسایی توانایی‌های داخل سازمان و محیط بیرونی آن است که به بازاریابان کمک می‌کند تا مسائل مهم را شناسایی کنند و به وسیله آن به رشد و بهتر شدن سازمان کمک کنند.

شنبه 9 تیر 1397 - 11:29:55 AM

مقالات بازاريابي

بازاريابي

نکات خواندني

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

حکایات مدیریتی- معمار و پیرزن

بازاریابی سیاسی - میگویند چند صد سال پیش، در اصفهان مسجدی می ساختند. روز قبل از افتتاح مسجد، كارگرها و معماران جمع شده بودند

شنبه 19 اسفند 1396 - 6:40:06 PM

کسب و کار

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018

بازاریابی سیاسی - شاخص کارآفرینی ایران در سال 2018 با 13 رتبه بهبود به جایگاه 72 د رمیان 137 کشور جهان رسید و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است.

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 13:19:28

اخبار

استارت آپ

مقالات دکتر محبیان

برگزیده ها

ساير مطالب

استارتاپهای 3 هزار میلیارد تومانی ایران

سایت ساز کانی وب، رقیب جدی برای وردپرس، جوملا و سیستم‌های مدیریت محتوای سنتی

افتتاحیه جشنواره سراسری کارآفرینی شریف

پونیشا پذیرای 180 هزار فریلنسر!

آغاز فعالیت شرکت بین المللی ماکسیم در ایران

ژاکلین یعقوبی، ستاره جدید سینمای ایران

پتانسیل بالای کارآفرینی بازار فناوری اطلاعات برای صاحبان ایده و خلاقیت

برگزاری مراسم روز دانشجو و جشن فارغ‌التحصیلی در واحد 48 دانشگاه علمی کاربردی

ارزش استارتاپ نوار به 14.5 میلیاردتومان رسید

باارزش ترین استارتاپهای ایرانی، دیجی کالا 2 هزار میلیارد تومانی شد

برگزاری دوره های تربیت مدیرمالی، رئیس حسابداری و حسابدار

استارتاپهای ایرانی هزار میلیاردی شدند

درآمد 440 تومانی تاکسی آنلاین اسنپ در هر سال

همایش «استارتاپ اربعین»سبب به ثمر رسیدن ایده‌های خلاقانه می‌شود

نخستین رویداد استارتاپی «ایدوکا»

برگزاری دومین دوره دورهمی منابع انسانی استارتاپها توسط شتابدهنده دیموند

برنامه بازاریابی به بازار رفتن برای استارتاپ ها

درآمد 800 میلیارد تومانی پسماند زباله و ضایعات تهران کجا می رود؟

ضرورت قراردادنویسی در استارتاپها

فراخوان شناسايي استارت‌آپ‌هاي پستي

شتاب‌دهنده‌ها به کمک توسعه ظرفيت‌هاي فرهنگي مي‌آيند

دورهمي بزرگ استارت‌آپي همدان

دوره دوم شتاب‌دهي جاويدان آغاز شد

استارتاپ “لينک شو” آژانس بازيگر يابي آنلاين

استارت‌آپ ويکند کسب‌وکار سبز 17 تا 19 آذر برگزار مي شود

چرا 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست مي‎خورند؟

خالق شادياب:با کوله پشتي کارآفريني شروع‌ کردم

4 روش پيشنهادي به استارتاپ ها براي رقابت با شرکت هاي بزرگ در جذب نيرو

استارت آپ (Startup) چيست؟

10 مکان براي پيدا کردن ايده‌هاي استارتاپي

10 نکته باور نکردني در ارتباط با بازاريابي پايگاه داده

در هر شروعي اين 4 راهکار به داد شما مي‌رسند

يک طرح بازاريابي ساده براي استارت آپ ها

بازاریابی سیاسی

بازاریابی سیاسی