بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

معرفي برندهاي مطرح جهان(آيکيا) مقالات بازاريابي

معرفي برندهاي مطرح جهان(آيکيا)

  بزرگنمايي:


شرکت "آيکيا" ارائه دهنده گستره وسيعي از مبلمان و محصولات خانگي با طراحي هاي جالب توجه و کاربردي است. قيمت محصولات اين شرکت نيز بسيار رقابتي بوده و تقاضاي دامنه وسيعي از مشتري ها را پوشش مي دهد. در واقع، اين ايده همواره مورد توجه آيکيا بوده که از زمان طراحي و توسعه محصول تا زمان عرضه آن، چگونه تعاملي مثبت و سازنده با مشتري ها برقرار کند.

هر فردي مي تواند محصولي با کيفيت بالا به همراه برچسب قيمتي گران و يا محصولي با کيفيت پايين و قيمت ارزان توليد کند، اما براي توليد محصولاتي با کيفيت بالا و قيمتي مناسب بايد شيوه هايي مقرون به صرفه و خلاقانه به کار گرفته شوند. اين مساله اي است که آيکيا آن را به بهترين شکل ممکن انجام مي دهد. استفاده از مواد خام مناسب و تنظيم توليد براي برآورده کردن نياز و سليقه افراد مختلف به معناي کاهش هزينه هاي اين شرکت است. بدون شک، افزون بر آيکيا، مشتري هاي آن نيز از اين صرفه جويي در هزينه ها بهره مند مي شوند اما داستان شکل گيري آيکيا به سال 1943 يعني زماني که موسس آن "آينگوار کامپراد" سوئدي 17 ساله بود، باز مي گردد. در واقع، وي کسب و کار خود را از دوران کودکي و با خريد فله اي کبريت و خرده فروشي آنها آغاز کرد. پس از مدتي فعاليت هايش را به فروش ماهي، تزئينات جشن کريسمس، غلات و در نهايت مداد و خودکار که در سال 1935 يک پديده جديد محسوب مي شد، گسترش داد. کمپراد در استفاده از منابع خود بسيار هوشمند عمل مي کرد و با دوچرخه و بعدها خودرو حمل شير، محصولاتش را تحويل مي داد.


اما در سال 1943 با پولي که به عنوان هديه از پدر خود دريافت کرد، آيکيا را تاسيس کرد. وي از حروف اول نام و نام خانوادگيش (Ingvar Kamprad )، حرف اول نام روستايي که در آن متولد شده بود (Elmtraryd ) و حرف اول نام روستاي مجاور (Agunnaryd ) نام آيکيا (IKEA) را انتخاب کرد. کمپراد در آن دوران محصولات مختلفي مانند مداد، کيف پول، ساعت، جوراب و ... را به شيوه حضوري و فروش مستقيم به مشتري ها ارائه مي کرد. نخستين آگهي تبليغاتي آيکيا به سال 1945 در روزنامه محلي چاپ شد و پس از آن، کاتالوگ هاي اوليه آن نيز از سوي کمپراد ارائه شد.

مبلمان براي اولين بار در سال 1947 وارد محصولات آيکيا شد و بازخورد مثبت مشتري ها را در پي داشت. سرانجام اينگوار به صورت تخصصي در سال 1951 توليد و عرضه مبلمان را آغاز کرد و عرضه ديگر محصولات را از دامنه فروش آيکيا خارج کرد. اولين کاتالوگ مبلمان آيکيا نيز در همان سال منتشر شد و دو سال بعد براي افزايش رقابت پذيري اولين نمايشگاه مبلمان اين شرکت در المهولت (Almhult) افتتاح شد. عامل رقابت پذيري موجب شد تا کمپراد در سال 1955 تصميم به آغاز طراحي مبلمان هاي خود بگيرد.

طراحي شخصي مبلمان براي فروشگاه هاي آيکيا موجب شد تا اين شرکت بر قيمت پايين و عملکرد بهتر محصولاتش تمرکز کند که در نهايت موفقيت هاي بسياري را براي آن در پي داشت. در همان دوران بود که يکي از کارمندان آيکيا براي آنکه ميزي را در قسمت بار خودرو جا داده و آسيبي به آن وارد نشود، پايه هاي آن را جدا کرد.

اين مساله ايده طراحي محصولاتي که در بسته بندي هاي کم حجم و تخت قرار مي گيرند را به کمپراد داد. از اين رو، آيکيا در سال 1956 ايده مذکور را براي کاهش هزينه ها از طريق کاهش هزينه هاي حمل و نقل، فضاي نگهداري و انبار، آسيب هاي حمل و نقل و هزينه هاي کارگر، اجرايي کرد. ميز اِلاُوت (Lovet) اولين محصول آيکيا بود که در بسته بندي هاي تخت ارائه شد.

اولين فروشگاه مجهز و کامل آيکيا نيز به سال 1958 در آلم هولت افتتاح شد. در آن زمان، اين فروشگاه با مساحت 6 هزار و 700 متر مربع، بزرگترين نمايشگاه مبلمان در کل اسکانديناوي محسوب مي شد. پس از افتتاح فروشگاه استکهلم که با الهام از موزه "گوگنهايم" در شهر نيويورک به صورت مدور ساخته شده بود، نخستين فروشگاه برون مرزي آيکيا نيز به سال 1963 در اسلو پايتخت نروژ افتتاح شد.

آکيا در سال 1973 نخستين فروشگاه خارج از اسکانديناوي خود را در زوريخ پايتخت سوئيس افتتاح کرد. رشد سريع فعاليت هاي اين شرکت در سال 1974 به آلمان و شهر مونيخ کشيده شد. در حال حاضر، آلمان همچنان بزرگترين بازار محصولات آيکيا محسوب مي شود. فروشگاه آيکيا در استراليا به سال 1975 و يک سال بعد در کانادا افتتاح شد که ظرف دو سال محصولات اين شرکت را روانه دو قاره جديد کردند. فروشگاه آيکيا در آمريکا و انگليس نيز به ترتيب در سال هاي 1985 و 1987 افتتاح شدند. طي بيش از يک دهه گذشته نيز آيکيا وارد بازارهاي روسيه و ژاپن شده است.

آيکيا در سال 2006 بخش مواد غذايي خود را نيز راه اندازي کرد. ارائه محصولات غذايي با کيفيت بالا بر اساس دستور آشپزي سوئدي و همچون هميشه با قيمتي مناسب در دستور کار اين بخش قرار دارد آيکيا هم اکنون در بيش از 36 کشور فعال بوده و بزرگترين توليد کننده مبلمان در جهان محسوب مي شود. ديدگاه اين شرکت همواره بر بهتر کردن تجربه زندگي روزانه افراد استوار بوده است. ارائه محصولاتي کاربردي و بادوام که بسياري قادر به تهيه آنها هستند نيز مويد اين مساله است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بررسی آیفون XS و آیفون XS Max اپل از منظر وب‌‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج کتاب برتر بازاریابی با موضوع برندینگ

چهار p بازاریابی

چطور در 6 گام به اعتراض ها پاسخ دهیم؟

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش دوم

7 نکته در بازاریابی شبکه ای

سیزده ویژگی یک فروشنده ممتاز و عالی – بخش اول

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

درباره گروه مرجع در بازاریابی

چطور تحقیقات بازار چرخه عمر را به اثربخشی تبلیغات مرتبط می سازد

10 اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی

مسئولیت های کلیدی یک مشاور بازاریابی

برند فراتر از بازاریابی

در رابطه با سهمیه فروش بیشتر بدانیم

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

برندینگ از طریق کارکنان شما

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) چیست؟

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند – 2

ببینیم برند استارباکس چطور قهوه را به چین رساند 1

در رابطه با تحقیقات بازار قیاسی و القائی بیاموزیم

بازاریابی ویروسی

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

تقسیم بازار مبنای استراتژی بازاریابی متمایز است

برند هایی که از مرگ سر برآوردند و به اوج موفقیت رسیدند

گیمیفیکیشن چیست؟

عناصر یک برند موفق 3 : شخصیت

رویکرد مشتری محور نسبت به تحقیق بازار

بازاریابی مقاله ای چطور می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش آخر

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک – بخش دوم

نظریه ارتباطات (Communications Theory) چیست؟

استراتژی های مقرون به صرفه بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک

جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

چرا به برون سپاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

5 تاکتیک برای زمین زدن بازاریابی دیجیتال شما

برندینگ و بازاریابی: تفاوت در چیست؟

تحلیل موقعیت

تصورات نادرست در مورد بازاریابی شبکه‌ای

3 راه براي اين‌که عاشق فروشندگي شويد

اينفلوئنسر مارکتينگ، واژه اي قدرتمند در بازاريابي

چالش‌هاي اينفلوئنسر مارکتينگ چيست؟

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي

بازاريابي شبکه اي، واقعيت يا توهم؟

افزايش فروش از طريق مشتريان اينستاگرام

نقش بازاريابي چشم‌گير در دنياي امروزي

چکيده‌اي از ديدگاه‌هاي منسوخ در نظريه مديريت

10 مزيت استفاده از بازاريابي شبکه‌هاي اجتماعي

هزينه‌هاي اجتماعي بازاريابي اينترنتي بد

متفاوت‌ترين کمپين هاي تبليغات چريکي

تصورات نادرست در مورد بازاريابي شبکه‌اي