بازي سازي - قسمت يک
بزرگنمايي:
بازاريابي سياسي - در ابتدا شايد بد نباشد از نام و واژه گيميفيکيشن در زبان پارسي ابهام زدايي گردد. در زبان پارسي معادلهاي گوناگوني براي گيميفيکيشن پيشنهاد شده، اعم از بازي انگاري، بازيآفريني، بازيگونگي، بازيپردازي، بازيکاري، بازينمايي، بازيسازي، بازيوار سازي و بسياري معادل ديگر.
اغلب اين پيشنهادها هم به واسطه برداشت شخصي افراد از اين واژه مفهوم بوده، و تقريباً ميتوانيم نامهاي پيشنهادي را تا حدودي متضاد با يکديگر، و بيان کننده معاني متفاوتي ديد، که هيچ کدام هنوز فراگير نشده اند.
به گزارش کسب و کار نيوز به نقل از گت ريم، گيميفيکيشن (بازي انگاري) استفاده از خصوصيتها و تفکرات بازي گونه است در زمينههايي که ماهيت بازي ندارند.انگار کردن کار به بازي يا بازي انگاري را ميتوان مفهومي قديمي دانست که چند سالي است ديدگاهي آکادميک و منسجم گرفته. مفهوم اوليه بازي انگاري را ميتوان اينطور بيان کرد: استفاده کردن از انگيزانندههاي طبيعي براي به حرکت درآوردن مخاطب. از آنجا که يکي از انگيزانندههاي جذاب براي انسان تفريح و بازي است، اين نقطه را ميتوان همان نقطهٔ آغازين مفهوم بازي انگاري دانست.
مفهوم بازي انگاري را هم اکنون ميتوان در بسياري از زمينههاي تجاري و محصولات، آموزشهاي اجتماعي، پزشکي، درمان اختلالات فکر و ذهني، درمان فراموشي و يا حتي آموزشهاي نظامي مشاهده کرد، و چيزي که در همهٔ آنها مشترک ميباشد سعي در بيشينه کردن يادگيري و درگير ساختن کاربر با محصول (و يا مفهوم مورد نظر) است. در حقيقت، از بازي انگاري ميتوان جهت ايجاد جذابيت در يادگيري، انجام فرايندهاي تکراري و يا کارهاي غير جذاب براي مقاصد غير بازي گونه استفادهٔ نمود، و اين خاصيت را ميتوان مهمترين دليل فراگيري اين زمينه جديد در عرصههاي مختلف دانست.
گيميفيکيشن در بازاريابي و کسب و کار
گيميفيکيشن به صورت گستردهاي در بازاريابي استفاده ميشود. بيشتر از 70 درصد از ليست شرکتهاي Forbes Global 2000 طرحي براي استفاده از گيميفيکيشن براي اهداف بازاريابي و حفظ مشتري دارند. براي مثال در نوامبر 2011 شريک استراليايي شرکت ياهو در زمينه پخش رسانههاي آنلاين نرمافزار موبايل خود با نام Fango را اجرا کرده است که در آن تماشاگرهاي تلويزيون از اين برنامه استفاده ميکنند تا با برنامههاي اجرا شده از طريق تکنيکهايي مانند بررسي و بج (Badge) تعامل کنند. در فوريه 2012 برنامه بالغ بر 200٫000 بار اجرا شده است. گيميفيکيشن همچنين براي برنامههاي مشتريان وفادار نيز به کار ميآيد. در سال 2010 استارباک (برند آمريکايي فروش قهوه) يک سري بج به برنامه Foursquare داد تا اين برنامه بتواند تخفيفهايي را براي شهرداران هر منطقه در نظر بگيرد (شهردار در اين برنامه به افرادي اطلاق ميشود که به غناي محتوايي برنامه در محل خودشان کمک کنند). همچنين طرحهايي براي استفاده از گيميفيکيشن براي هوش رقابتي و ترغيب مردم براي پر کردن نظرسنجيها و در تحقيقات بازار براي بازشناسي برندها وجود دارد. گيميفيکيشن همچنين با نرمافزارهاي پشتيباني (Help Desk) نيز تلفيق شده است. در سال 2012 Freshdesk به عنوان يک نرمافزار خدمات به مشتري قابليتهاي گيميفيکيشن را به برنامههاي خود افزود که در آنها به عوامل براساس کارايي شان بجهايي تعلق ميگرفت.
گيميفيکيشن همچنين به عنوان ابزاري براي ترغيب مشتري و دلگرم کردن رفتارهاي مورد نياز در بعضي از سايتها نيز به کار ميرود. به علاوه گيميفيکيشن به سادگي براي افزايش ترغيب در سايتهايي که براساس سرويسهاي شبکههاي اجتماعي ساخته شدند نيز به کار ميرود.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/12869/